tisdag 20 februari 2018

Tacksamhet

Du saknar inte kon förr än båset är tomt. 
Ett talesätt som är riktigt bra och som jag ofta använder mig av när jag refererar till tacksamhet och att vi gärna tar saker och personer för givet runt omkring oss.
I helgen drabbades jag av migrän igen och då när jag ligger där med en kudde på huvudet för att stänga ute ljus och ljud hinner jag fundera en hel del.
lånad från nätet


Just när det känns som att huvudet ska spricka och värken ner i ryggen får ögonen att tåras är det lätt att längta efter och känna tacksamhet över de dagar jag mår bra. Längtan efter att kroppen känns lätt och huvudet klart och utan värk känns långt borta och jag ligger och tänker på att detta är saker jag ta för givet när jag mår bra. Vardagliga saker som jag inte reflekterar över och som jag kanske suckar över när jag måste utföra dem.
Detta är nog typiskt för många av oss. Vi glömmer bort att vara tacksamma över det vi har här och nu. Vi skjuter upp glädjen och uppskattningen av det "lilla" i livet och tar det för givet.
När vår gamla hund dog, kom jag på att jag saknade hans gnällande och tiggande vid matbordet. Ju äldre han blev desto olydigare blev han, vi skällde och suckade över hans ovanor. När han väl var borta var det just dessa irriterande egenskaper jag saknade mest, hans gnällande när han satt sidan om då jag lagade mat eller hans bedjande ögon då han la sitt huvud i mitt knä då vi satt och åt.
Våra hundar vi har nu, de kan tigga, de också och jag blir väldigt irriterad ibland, men nu känner jag också en annan förståelse och en tacksamhet över att se dem sitta och tigga. Jag ger dem en klapp på huvudet och sänder en tanke till vår gamla hund Ozzy, som gör sig påmind.

Förstår ni vad jag menar, det är så lätt att glömma bort att uppskatta och känna tacksamhet över de vi tar för givet. Börja eller sluta varje dag över att uppskatta tre saker i din vardag. Just att vara frisk och inte ha ont någonstans, att barnen klänger och vill sitta i knät ideligen, eller att husdjuren tigger och vill gå ut en promenad är händelser som en dag kanske försvinner. Ta vara på dem nu och uppskatta dem istället.

Let her go, en låt av Passanger brukar jag spela vid Savansana, efter mina yogapass och jag påminner då deltagarna om att känna tacksamhet. Kanske får den dig att tänka efter.


"Well you only need the light when it's burning low
Only miss the sun when it starts to snow
Only know you love her when you let her go
Only know you've been high when you're feeling low
Only hate the road when you're missing home
Only know you love her when you let her go
And you let her go"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

När kroppen bråkar

Sista veckan har varit lite omtumlande. Min kropp har absolut inte visat sig från sin bästa sida och jag känner mig ganska ynklig för tillfä...