måndag 26 februari 2018

Vem kan Yoga?

När jag bjuder in människor att komma in och pröva på något av mina Yogapass eller jag föreslår att de ska pröva Yoga om de är stressade eller har ont någonstans får jag ofta samma svar:
"Jag kan inte, för jag är så stel" eller "Jag är inte tillräckligt vig för att gå på Yoga".

Och där har du svaret, brukar jag säga, det är precis därför du ska komma och pröva på Yoga. För att du är stel och ovig. Dessutom är Yogan så mycket mer än att bara röra sina tår eller stå på huvudet(som jag för övrigt själv inte kan än).

Yoga passar alla, det finns en uppsjö av olika Yogaformer, som är anpassade efter olika behov och förutsättningar. Vissa inriktningar är väldigt fysiska och du arbetar med hela kroppen, andra pass är lugnare och du arbetar mer med din andning och med att slappna av.  Vill du läsa mer om en del av de olika stilar som finns inom yoga har Yogobe en bra beskrivning som du hittar här.
Men det som är är genomgående i så gott som alla Yoga är just andningen och fokuseringen inåt som är viktig. Att du vågar släppa det som är runt omkring och fokusera på rätt andning under tiden du gör de olika övningarna är en förutsättning för att slappna av och bli just rörligare.
bild lånad från nätet
Som jag berättat tidigare har jag spelat rugby i många, många år och detta har inte alltid varit det bästa för kroppen. Själsligt har det fått mig att må utmärkt, men kroppsligt har det blivit en del skavanker och stelhet. Hade någon sagt till mig för fem-sex år sedan att jag skulle börja yoga och än mindre hålla yogapass i framtiden hade jag nog skrattat högt. Jag kunde hjälpligt nå mina tår, och stretching var ett nödvändigt ont som jag bara gjorde när jag hade riktigt ont.

Efter att ha prövat yoga ett par gånger kände jag snabbt att kroppen blev mjukare och jag just kunde komma närmre och närmre mina tår. Dessutom lärde jag mig snabbt att andas för att kunna slappna av bättre. Det som också överraskade mig var hur snabbt min styrka byggdes upp i olika muskler som jag inte var van att arbeta med. Rörligheten blev bättre och jag har mindre problem med min nacke och rygg än jag haft tidigare. Ska tillägga att jag fortsatt spela rugby, så träningsnivån har varit densamma.
Bild lånad från nätet

Så på frågan vem som kan göra yoga vill jag svara ALLA. Jag vill dessutom rekommendera er som tvekar, att gå på flera olika pass och med olika inriktning och lärare. Det finns yoga där du kan sitta på en stol om du nu inte kan ta dig lätt upp och ner från golvet.
Det finns yoga då du ligger ner mer eller mindre hela passet och det finns yoga då du utmanar din kropp till det yttersta. 
Alla yogalärare är ju olika individer, har olika stil, så gillar du inte en instruktör, så ge en annan lärare chansen. Personkemin är jätteviktig. Jag skulle inte bli besviken om en deltagare väljer ett annat pass ( detta har hänt mig) för att mitt pass är för enkelt/avancerat eller för att min pedagogik helt enkelt inte passar dem. Det viktigaste är ju att personen hittar en yogaform som passar denne. Själv hänvisade jag personen som tyckte mitt pass var för enkelt till en annan träningsanläggning där jag vet att de har mer avancerad yoga.

Så går du i tankar att du skulle vilja pröva Yoga, så gör det. NU!
Har du redan prövat Yoga men känner att det inte var något för dig. GE DET EN CHANS TILL!
Tycker du att du är stel som en pinne och aldrig "når tårna"? Kom ihåg att yoga är ingen tävling, det är din egen utveckling som räknas. Nästa gång du prövar kanske du kommer en halv centimeter närmre. GE INTE UPP!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

När kroppen bråkar

Sista veckan har varit lite omtumlande. Min kropp har absolut inte visat sig från sin bästa sida och jag känner mig ganska ynklig för tillfä...