måndag 12 februari 2018

Februariblues

Det är grått och trist ute. Förkylningarna haglar tätt och dina dagar blir inte så glamourösa som du kanske tänkt. Den där nystarten som du lovade dig själv vid nyår känns ganska långt borta och du stannar hellre inne i soffan, under filten, med ett halvt kilo lösgodis. Känns det igen?

Själv älskar jag att springa långa rundor med vår hund. Egentligen vill jag kunna springa varje dag, men just nu har jag tusen ursäkter för att slippa. Det blåser för mycket, det regnar och framförallt har det varit halt. Jag avskyr halka. Men, egentligen har jag skaffat superbra skor, så kallade Icebugs, just för att kunna springa när det är halt. Så det finns egentligen ingen bra ursäkt för att jag ska låta bli. Ändå "råkar" jag låta bli....

Hur hittar man sin tappade träningsmotivation igen?
Jag brukar tänka så här:
Jag vet att det är lätt att skjuta upp saker tills i morgon, jag är nog mästare på det. ( Fråga min man) Ändå försöker jag göra min träning varje dag som jag satt mig för att göra den. Det jag gjort som brukar få mig tillbaks på banan igen är att jag prövar nya sorters aktiviteter som jag inte brukar gå på. Går jag alltid på Bodypump, prövar jag istället ett annat muskelpass, såsom UX eller Cirkelträning. Istället för utomhus löprundor åker jag till gymmet och kör roddmaskin eller spinning istället. Just nu får hunden nöja sig med kortare promenader i kylan. Han njuter på soffan i godan ro.

Jag tror det är bättre att byta ut sin träning mot ett alternativ istället för att låta bli träningen när det känns svårt. Även om du tycker att det inte ger samma resultat tror jag att det är positivt för både kroppen och knoppen att hitta nya utmaningar. Dessutom får du tillfredsställelsen att du faktiskt har rört på dig istället för att ha legat still på soffan. Som bonus hittar du kanske en ny aktivitet eller utmaning att bli bra på.
bild lånad från nätet

Varje träningstillfälle är en gåva till dig själv. Att genomföra den är en form av tillfredsställelse som du ska ta till vara på och känna dig stolt över. Är det tufft så sänk ribban. Du kanske inte klarar sex pass i veckan just nu när förkylningar, skolarbete, nystarter på jobbet och andra aktiviteter hopas. Då är det bättre att istället känna sig nöjd med det du verkligen lyckats genomföra.

Ett par gånger i mitt liv har jag låtit bli träningen under längre tid. Inte bara på grund av tappad motivation utan av andra anledningar som sjukdom eller barnafödande. Uppförsbacken som kommer efteråt är inte att rekommendera. Men vet du vad? Den är inte omöjlig att övervinna. Det tar bara längre tid att få tillbaka sin kondition och sin styrka om du varit inaktiv under längre tid. Och det bästa är, att vare sig du är tjugo eller sjuttio så finns det möjlighet att bli både uthålligare och starkare när du tränar. Underbart!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

När kroppen bråkar

Sista veckan har varit lite omtumlande. Min kropp har absolut inte visat sig från sin bästa sida och jag känner mig ganska ynklig för tillfä...