tisdag 6 februari 2018

Energinivåer - att hålla dig frisk så du orkar bli sjuk

Bild lånad från nätet
Just nu är min och hela familjens energinivåer extremt låga. Hela familjen har genomgått årets influensa, med allt vad det innebär. Feber, hosta, värk, kräkningar, frossa och trötthet. Tack och lov lyckades jag hålla mig frisk under tiden barnen och maken vart sjuka, medans jag kroknade när de frisknade till. Inte roligt, även om en vanlig influensa kan kännas "yttepyttig" jämfört med sjukdomar vissa drabbas av. Fast allt är ju relativt. När du ligger där med värk i lederna, hög feber och hostan griper tag i kroppen så du tror att nu hoppar lungorna ut, då är det ganska svårt att tänka att "det kan ju alltid vara värre." Tack och lov är vi nu på bättringsväg, allihop.

Men, som jag skrev, energinivåerna är väldigt låga. Fast jag var ju tack och lov frisk, innan jag vart sjuk. Något som faktiskt hjälper när du väl ska friskna till igen då du blir sjuk. Just genom att jag hållit kroppen i trim, ätit bra mat och druckit rätt, gör att jag nu kan återhämta mig lättare.

En av de största anledningarna till att jag tränar är att jag känner att det ger mig energi. Visserligen blir jag trött av träningen, både ett hårt löppass eller ett rugbypass, men även efter ett fysiskt yogapass ger kroppen en rejäl genomkörare. Effekterna av detta ger mig inte bara en starkare muskelvävnad utan rent fysiologiskt får jag en massa positiva effekter.

Pulsen och andningen ökar vilket gör att blodcirkulationen ökar och cellerna kan ta upp mer syre. Detta leder till att förhöjda blodfetter och stresshormoner tas om hand och minskar.
Stresshormoner såsom kortisol och adrenalin blir lägre, vilket avlastar hjärtat och gör dig på bättre humör.  Även blodsockernivåerna sjunker och stabiliseras.

Som om inte enbart detta räckte som en given anledning att träna påverkas även din hjärna positivt på flera olika sätt. Dopamin och Serotoninhalterna ökar, vilket motverkar depression och smärta. Minnesfunktionen, inlärning och koncentrationsförmågan förbättras också genom fysisk aktivitet. Dessutom frigörs endorfiner, kroppens egna "lyckokick" som får dig att känna dig nöjd och belåten.


Så vill du hålla dig frisk, eller iallafall snabbare bli frisk, om du nu råkar bli sjuk ska du träna. Det är liksom rena magin för kroppen och knoppen. Och vem tror inte på magi?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

När kroppen bråkar

Sista veckan har varit lite omtumlande. Min kropp har absolut inte visat sig från sin bästa sida och jag känner mig ganska ynklig för tillfä...